Nu de Oculus Rift virtual reality voor iedereen binnen handbereik heeft gelegd, duiken er meer en meer alternatieve virtual reality headsets van andere ontwikkelaars op. Elk met hun eigen unieke aanpak, maar de Pinć headset is tot nu toe wel de meest opvallende.

Virtual reality is al een droom voor de creatieve sector sinds de 19de eeuw, maar het is pas met de opkomst van de PC’s en de bijhorende games eind jaren ‘70 dat de technologie écht vooruit gaat. Toch blijft het vooral een idee dat alleen werkt in science fiction films. Een voorbeeld daarvan dat nog steeds tot de verbeelding spreekt, is de futuristische virtual reality gebruikersinterface van Minority Report (2002) met Tom Cruise.

Oculus_Rift_-_Developer_Version_-_Front-300x200Met de Oculus Rift kwam in 2012 plots een grote doorbraak in de virtual reality. De innoverende headset loste in één klap heel wat technische problemen op die de meeslepende ervaring tot dan toe beperkten. Dat zette de deur wagenwijd open voor andere ontwikkelaars om hun eigen virtual reality headset te produceren. Sony, Google en zelfs Apple sprongen mee op de kar nadat Facebook begin dit jaar besloot de Oculus Rift over te kopen voor 2 miljard dollar.

Minority Report via je smartphone

Maar niemand van die grote namen kwam tot nu toe op het idee om het populaire design van Minority Report te gebruiken. Daarvoor was het wachten op de startup Pinć (spreek uit als ‘pinch’), die in de lente van 2015 een development versie van de headset hoopt uit te brengen.

Pinć-in-action-300x168Het gebruik van de Minority Report-stijl in de gebruikersinterface is echter niet de enige selling-point van Pinć. Naast het in de lucht zwaaien van je armen voor navigatie, heeft de Pinć een extra functie als iPhone case. Als je de headset opplooit, past deze perfect voor je iPhone 6 of 6Plus. Meer nog, je iPhone vormt het display voor de virtual reality en de camera van je smartphone detecteert de beweging van twee pointers die je in beide handen vast houdt om je Minority Report navigatie in goede banen te leiden.

De toepassingen die Pinć voorstelt, zijn voorlopig casual mobile app toepassingen zoals het bekijken van filmpjes en social media. Maar de focus ligt op een virtual reality shopping experience. Pinć wil samenwerken met retailers om een heus virtueel winkelcentrum te ontwikkelen waarin je kan rondlopen, producten bekijken en kopen.

Pinć-Shopping-1024x576

Onderzoek bij Erasmushogeschool Brussel

We legden de plannen van Pinć voor aan Davy Van Belle, projectmedewerker van het departement Design & Technologie aan de Erasmushogeschool Brussel om zijn licht te laten schijnen over de haalbaarheid en het nut van deze nieuwe virtual reality headset.

Veelbelovend ontwerp?

“Op het eerste zicht ziet het ontwerp van de Pinć er veelbelovend uit door het gebruik van je smartphone als display. Toch is het niet nieuw. Nu bijna iedereen een smartphone heeft, worden deze zakcomputers voor heel wat zaken ingezet. Inclusief virtual reality headset. Er zijn al heel wat designs beschikbaar om zelf z’on headset uit karton te snijden. Dat de Pinć eveneens als beschermhoesje voor je smartphone dient, is wel innovatief aan dit ontwerp.

Het tweede opvallende punt van de Pinć  is het gebruik van je handen als user interface. Maar ook daar zijn al voorbeelden van te vinden. In 1989 kwam Nintendo al met de PowerGlove op de markt, een handschoen die de bewegingen van je vingers en handen registreert. In die tijd zeer futuristisch, maar uiteindelijk een financiële flop voor Nintendo.

In de game industrie is nu nagenoeg elke console voorzien van een motion tracking systeem, toch gaat de voorkeur van de meeste gamers nog altijd uit naar een handheld controller.

Het probleem is dus niet de technologie, maar de gebruikers die het niet de meest praktische of meest comfortabele user interface vinden. Met je armen staan zwaaien om door je apps te navigeren, lijkt ook mij veel minder handig dan met je vinger over het scherm te wrijven.”

Virtual reality is (nog) niet weg gelegd voor langdurig gebruik

“Wie ooit een virtual reality headset gebruikt heeft, was waarschijnlijk onmiddellijk onder de indruk hoe realistisch dit kan zijn en hoe gemakkelijk je lichaam reageert op de bewegingen van het beeld. Een demo van enkele minuten wordt niet als ongemakkelijk ervaren, maar een half uur met een virtual reality headset op je kop is meestal wel een uitdaging. De minste vertraging tussen het bewegen van je hoofd en het bewegen van het beeld, kan je al misselijk maken.

Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat binnen een paar jaar iedereen met zijn smartphone op zijn gezicht gebonden rondloopt om een museum of een stad te bezoeken. Sommigen vinden het nu al vaak lastig om een brilletje op te zetten als ze naar een 3D-film willen kijken.

Het zal dus wel nog even duren vooraleer we in een wereld als in Minority Report zullen leven, al is een product als de Pinć natuurlijk al een stap dichterbij.”

Meer weten over het departement Design & Technology