Steeds meer is er een toenemende interesse in voeding en levensstijl, maar ook in de rol van voeding bij ziekten en aandoeningen. De huidige voedingsindustrie, met haar ‘welvarende voedingsgewoonten’, zijn niet alleen slecht voor het milieu maar werken ook obesitas en overgewicht in de hand en dat is problematisch. De overconsumptie van energierijke voeding, dat rijk is aan verzadigde vetten en vrije suikers, is de grote boosdoener. Dankzij het initiatief van de Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingsdeskundigen en Diëtisten (VBVD), brengen we dit thema meer onder de aandacht in de 11de editie van de Week van de Diëtist . Het thema van deze editie is “Vetten, het advies van de diëtist”.

Wat is het verschil tussen goede en slechte vetten?

Een voeding met te veel vet is ongezond maar toch mogen niet alle vetten geband worden, aangezien vetten net als koolhydraten onze energieleveranciers zijn. Toch is een voeding zonder vet eveneens ongezond. Het is daarom belangrijk om verschillende soorten vetten van elkaar te onderscheiden om een gezond eetpatroon te ontwikkelen. Zo zijn er verzadigde en onverzadigde vetten, ook wel de slechte en goede vetten genoemd. Terwijl verzadigde vetten van dierlijke oorsprong zijn en het slechte cholesterolgehalte in het bloed verhogen, zorgen de onverzadigde vetten voor een beschermende werking tegen hart- en vaatziekten.

Waar vind je de goede vetten?

Onverzadigde vetzuren zijn noodzakelijk voor een goede gezondheid en zijn beter gekend als omega-9, omega-3 (alfa linoleenzuur) en omega-6 (linolzuur). Omdat de essentiële vetzuren niet zelf door ons lichaam aangemaakt kan worden, moeten we deze bijgevolg via onze voeding binnenkrijgen. Deze vetten vinden we terug in: vette vis, schaaldieren, tofu, noten en sommige plantaardige oliën zoals koolzaadolie, notenolie, olijfolie en lijnzaadolie. Het is met andere woorden belangrijk om te kiezen voor producten met zo min mogelijk verzadigd vet en geen of weinig transvet. Goede vetten helpen slechte vetten bovendien te veranderen.

Hoe efficiënt vet verbranden?

Je zou denken door onvoldoende te eten, maar dat is in feite geen optie want dan gaat het lichaam in ‘hongermodus’ en slaat het alle vetten op, of ze nu goed of slecht zijn. Lichaamsbeweging daarentegen wel, zo wordt tijdens het sporten zowel het vet als de koolhydraten verbrand. Belangrijk is om afwisseling te brengen in soorten bewegingen. En uiteraard: hoe meer spieren er worden gekweekt, hoe meer vet er kan worden verbrandt.

Daarnaast zijn er zeven voedingsmiddelen die vetten helpen verbranden, met name: kaneel, chilipepers, citrusvruchten, gekookte eieren en ten slotte havermout.

Wat er juist met de vetten gebeurt is interessant. Het aantal vetcellen zullen namelijk niet verminderen, ze kunnen alleen inkrimpen.De vetcel laat zijn inhoud los in de bloedstroom, in de vorm van vrije vetzuren. Daardoor worden de vetcellen kleiner en zul je er dus slanker uitzien. 

Word je nieuwsgierigheid geprikkeld en volg jij hier graag een opleiding over? Dan is de praktische opleiding Voedings- en Dieetkunde aan de Erasmushogeschool Brussel iets voor jou. In het studieprogramma wordt veel aandacht besteed aan de relatie voeding en gezondheid, dit zowel preventief (gezonde doelgroep) als curatief (zieke doelgroep).