Deze week was er de jaarlijkse Summerschool Wetenschapscommunicatie ‘Zeg’t Eens’: een driedaags event waar onderzoekers vanuit heel Vlaanderen samen komen om te leren en praten over wetenschapscommunicatie. Ook het Wtnschp-team was daar volop aanwezig, je kan ons onder andere vinden tijdens de workshops. Daarom geven we je deze week geen Fun Facts, maar de tips die we op de summerschool over wetenschapscommunicatie hebben opgepikt!

# Je bent een persoon

In je privétijd zet je graag kattenfilmpjes online, maar als onderzoeker hou je het liever wat serieuzer online. So what? Ook onderzoekers zijn mensen, die graag naar kattenfilmpjes kijken (wie niet, ze zijn geweldig), en de wereld mag dat weten. Kies er daarom niet voor om op Twitter een persoonlijk en professioneel account te onderhouden, maar één account waar je als onderzoeker én mens communiceert.

# Copyright

Heel praktische tip gehoord op de plenaire sessie van Zeg’t Eens voor onderzoekers die graag hun papers delen met de wereld. Je mag de preprint van je paper online gooien, maar niet je paper in het format van het tijdschrift.

#Vraag 10 minuten

Een journalist belt je op om je mening over een bepaalde gebeurtenis te vragen. Heb je niet meteen een antwoord klaar, antwoord dan niet. Je mag gerust 10 minuten vragen om je voor te bereiden en je snel in te lezen. Hou je wel aan de afspraak en bel na die tien minuten zeker terug!

#Ken je publiek

Je publiek investeert tijd in jou, investeer dus ook tijd in jouw publiek! Weet wie je doelgroep is, en wat hun interesses zijn. Wanneer je je voorbereid op een interview of het schrijven van een populair wetenschappelijk, visualiseer dan je publiek.

 

breed publiek

c Shutterstock

# Passion is key!

Ben je geoloog geworden, omdat je als kind ooit enorm onder de indruk was van een aardbeving? Ben je een farmacoloog omdat die passie al generaties wordt doorgegeven? Vertel de wereld waarom jij gepassioneerd bent door jouw onderzoek en creëer zo een even gepassioneerd publiek.

# Samen sterk op social media

Elke universiteit heeft een ander social mediabeleid. Sommigen laten hun onderzoekers heel vrij, anderen hebben dan weer liever een strakkere communicatie vanuit de instelling. Sowieso sta je samen sterk, zowel onderzoeker als de instelling kunnen naar hartelust tweeten en facebooken zolang ze elkaar maar versterken.

Social Media

c Shutterstock